среда, април 29, 2009

Društveni mediji - u slici i reči



Suština društvenih medija su ljudi - izvor: Jeremiah Owyang - ppt Social Media Stategies for Corporations

Reputacija ( I deo ) - od vas zavisi

Suština reputacije, onlajn ili oflajn, je uvek ista - ona se FORMIRA na osnovu VAŠEG angažmana. Svejedno da li je to na webu ili u svetu koji se može opipati - reputacija je rezultat aktivnosti koje ste preduzeli, i onih koje ste propustili da učinite, u prošlosti.


Ukratko, kod onlajn reputacije reč je o manje ili više svesnom nizanju podataka koje Google vrlo brzo kešira i zauvek čuva na webu o vama.
Suma svih tih podataka na webu mogla bi se nazvati vašom "onlajn reputacijom". Uz malu ali važnu ogradu: onlajn podaci se uvek ukrštaju sa podacima koji se dobijaju oflajn, i baš kao u svakodnevnom životu - verodostojnost izvora se proverava.
Ovo je prvi u nizu tekstova poniklih na istraživanju povodom poziva da održim predavanje na konferenciji e-trgovina.

Ad hoc istraživanje sprovedeno putem instant mesindžera za potrebe skeniranja polazne pozicije i percepcije šta onlajn reputacija uopšte znači, pokazalo je da se ova sintagma "onlajn reputacija" vezuje pre svega za predstavu o etici i osobinama koje proizlaze iz etičkih načela. Na pitanja su odgovarali menadžeri za ljudske resurse, web media menadžeri, digitalni preduzetnici, studenti menadžmenta, i vlasnici oflajn kompanija.
Reputacija sama po sebi ima pozitivnu konotaciju, i evo nekih odgovora na pitanje "šta je onlajn reputacija".



Sada kada je ovo jasno, biće nadam se jasnije i zašto na predavanju na konferenciji e-trgovina nije bilo reči o samoj reputaciji nego o menadžmentu i etičkom poslovanju.



Sve što radite sada pokazaće rezultat u budućnosti.

Odnosno, kako kaže A.P. Čehov "puška okačena na zid u prvom činu u trećem činu mora da opali". Što se weba tiče, sve je to ovde još očiglednije, brže i potencijalno opasnije ukoliko se sistemski ne vodi računa o tome kako se komuniciraju uspesi, ali i neuspesi, novi proizvodi ali i briga o kupcima.

PR, ukoliko nije zasnovan na istini, je veoma loša stvar.


(u sledećem postu: odakle dolazi dobar ugled i kako od zaposlenih napraviti digitalne ambasadore)




APPENDIX:
Pošto je predavanje bilo nekomercijalno ( u stilu "ništa ne prodajem no se hvalim") a meni je zaista laskalo da budem pozvana od strane Nebojše Đurića i da prihvatim da održim predavanje "za slavu", pisala sam case study i sastavljala prezentaciju - u poslednji čas.
Naravno, ne zato što je moja motivacija dolazi od tesnih rokova, to nikada nije bio slučaj (mogu, ali nije uživancija tako!), već zbog obima posla koji smo imali poslednja 2 meseca u Etargetu. Srećom, u Etargetu se aktivnosti planiraju te su i rezultati bili očekivani, a u nekim segmentima i iznad očekivanih ali samo zato što niko dosad to nije radio u .rs pa nismo znali šta da očekujemo :)

Ono što me je iscrpelo i zbog čega sam ostala dodatno na Paliću da vozim bicikl nakon konferencije i fotografišem macovinu od topole kojekuda po tundri ( moja galerija je dostupna na Flickr: E-trgovina 2009 ) su rizici koje nismo predvideli i na koje nismo računali.

Naravno, neki od vas znaju da je reč o besplatnom webinaru o PPC tokom koga se u Edge dogodio prekid internet konekcije. Oni koji nisu znali sad znaju da nisu zapravo mnogo propustili jer je prvo zvuk bio loš a potom je nestala i slika.
However, o nastavku aktivnosti vezanih za sledeći termin PPC webinara bićete obavešteni blagovremeno...

среда, април 22, 2009

Onlajn reputacija - kako izgleda negativan primer


Na Prokkinom blogu od 21. aprila traje rasprava o odnosu prema kupcu. Desilo se da je imao loše iskustvo u prodavnici PC stvarčica, i dalje je sve išlo logičnim i priodnim putem - pošto ima blog, podelio je to sa narodom. Treba li reći, na vrlo odmeren i uljudan način (odnosno: sve suprotno tzv. hejtu)

Usledio je nečiji ogorčeni komentar (nik: Dzoni):

"I čekaj sad,pa šta ti zamišljaš ko si??? I sad će ovi ljudi da dobiju 10 % od plate ili otkaz zbog ovog tvog teksta !!! A plate su im tu negde oko 20000 din ili manje!!! Jako stvar nije ti posvetio dovoljno pažnje,pa jel trebao i da ti po**** pa da ti budeš zadovoljan!!! Kapiram da si ti jedan najobičniji bednik koji nema nikakav život pa mora da piše ovakve gluposti na blogu,da leči svoje neke komplekse !!!"


Nevezano za to da li izvesni Dzoni jedan od prodavaca radnje koju Prokka pominje ili nije, ovakav negativan komentar zaslužuje posebnu pažnju: društveni mediji sastavljeni su od razgovora i svakoga dana milijarde ljudi širom planete pričaju bukvalno o svemu.

Reputacija, imidž, rejting. Ovo su sve sinonimi za rezultate akcija preduzetih u prošlosti, s tom razlikom što se u onlajn reputaciji računaju komunikacijski procesi preduzeti na webu.

Suština kreiranja onlajn reputacije može se svesti na to da ukoliko sami ne prelomite i ne donesete odluku da budete prisutni na mreži, neko će tu odluku doneti umesto vas.
Da li će vam se to dopasti?
Jedini način da stvari budu pod Vašom kontrolom je da VI osvojite prostor na webu i Vi vršite uticaj. U suprotnom moglo bi se dogoditi da to neko uradi u vaše ime, bez vašeg znanja i odobrenja, i na vašu štetu.
Kao gorepomenti Dzoni.

Dakle, ako VI SAMI ne donesete odluku i uključite se u razgovor, nemojte da se bunite što je neko tu odluku doneo umesto vas i uključio se - UMESTO VAS.
Od vas zavisi na koji način ćete poslovati i da li ćete na isti način moći da zaradite i sutra i za deset godina.
Sve što radite ili ne radite sada pokazaće rezultat u budućnosti.
Odnosno, kako kaže A.P. Čehov "puška okačena na zid u prvom činu u trećem činu mora da opali". Što se weba tiče, sve je to ovde još očiglednije, brže i potencijalno opasnije ukoliko se sistemski ne vodi računa o tome kako se komuniciraju uspesi, ali i neuspesi, novi proizvodi ali i briga o kupcima.

Kritična tačka gde mnogi koji imaju web sajt padaju sastoji se u sledećem: ili posetioci i komentari ne postoje (a ima načina da se dovede saobraćaj na sajt) ili publika ne učestvuje, ili pak učestvuje do određene mere.
Ta kamenje i bedemi do kojih možete ići su uvek na istom mestu, a imaju tesnu vezu sa demokratskom suštinom internet komunikacije - posetilac će učestovati u radu vašeg portala dotle dok se oseća dobro na njemu.
Onaj ko učini da se posetilac/kupac oseća nepoželjno u RL ili VL, pogrešio je, i vrlo verovatno ga je izgubio.


Odlično je da u eri razgovora na internetu hostujete taj razgovor kod sebe, da Vi otvorite kanal, i Vi budete domaćin svega što se Vas tiče. Da kreirate recenzije kupaca na sajtu, preporuke, komentare... i da obučite svoje prodavce u Real Life shopovima kako to da podrže i svojim primerom.




NOTE: delove ovog blogposta, to moram da priznam, prepisala sam od same sebe, iz studije slučaja pripremljene za konferenciju e-trgovina koja počinje danas oko podne.
Integralni case study biće dostupan posetiocima konferencije u okviru Zbornika IX međunarodne konferencije o elektronskom poslovanju. I biće još malo motivacione priče u kratkom predavanju koje ću održati tokom konferencije.

So, c ya there, odnosno video-kanal sa IX medjunarodne konferencije o elektronskom poslovanju E-TRGOVINA mozete pratiti ovde http://etrgovina.madnet.rs/

Pozdrav od JJ

понедељак, април 20, 2009

Loša vremena dobra za e-trgovanje


Izgleda da je vreme da se prodaja malo uozbilji. Odnosno, kako se savetuje u US - napravite svoj prodajni lanac ŠARMANTNIM. Naravno, reč je o prebacivanju u onlajn oblik.

Zašto?
Prema skorašnjem istraživanju onlajn trend među potrošačima je veoma stabilan:

*94% poredi cene
*67% traži kupone
*93% jednostavno uživa u virtuelnoj kupovini!
*38% traži novi posao
*56% obitava na društvenim mrežama
*41% svlači filmove
*41$ gleda TV program
*31% igra igrice


O trendovima u ponašanju kupaca zimus ima na ovom blogu, ovde: "Svetska kriza i kupovne navike".


Kako prenosi Retailer Daily, motivacija za kupovinu preko interneta ima veze sa cenom - jedino velike kupovine (automobili i slično) i dalje idu preko Real Life prodaje.


* 30% je kupilo ili planira da kupi elektroniku (TV i sl.kućne zabave)
* 20% je kupilo ili planira da kupi stvari za popravku kuće
* 12% je kupilo ili planira kupovinu kuhinjskih artikala
* 12% je kupilo ili planira da kupi nameštaj za kuću.
* 47% planira da štedi.


Hoće li naša prodaja uhvatiti ovaj voz?

Za sada je ProdajLako krenuo sa povezivanjem kupaca i prodavaca - prodavcima, fizičkim i pravnim licima, omogućena je prodaja uz povoljne uslove kao i mogućnost da izaberu vrstu prodaje – aukcijsku ili standardnu.
Tu je i par godina stariji i takođe domaći aukcijski portal Limundo sa aukcijskom prodajom koji je oko portala kreirao i zajednicu kupaca - fanova koja, kako čujem iz pouzdanih izvora, nezadrživo raste.


To su samo neki primeri (lepi :). Videćemo na IX međunarodnoj konferenciji o elektronskoj trgovini i elektronskom poslovanju E-trgovina 2009 šta još ima novo!
Biće zanimljivo videti ko će dobiti nagradu E-TRGOVINA AWARD za najbolja domaća e-business i e-commerce rešenja u protekloj godini.


ZA DOWNLOAD: white paper o procesu donošenja odluka o onlajn kupovini, sa University of Alberta, Ca. Jeste iz 2000. godine ali veoma aktuelan za nas.
Kognitivni momenat, automatizacija (da se lako snalaze) i inteligentan dizajn presudan. Merilo se još i - koliko lako se dolazi do proizvoda.
Moram da priznam da ja još uvek nisam našla na domaćem webu nešto dovoljno inteligentno. Recimo da hoću da kupim laptop, beli. Mogu da pretražim samo po brendovima i cenama a NE i po boji ili, što je meni takođe važno, težini! Eto greške u startu...

субота, април 18, 2009

'ajmo ko daje više... (ETV)



Beogradski Sindikat i Beogradska Filharmonija na koncertu zahvalnosti 16. aprila 2009.

Pogledajte...biće uskoro na testovima opšte kulture - prvi srpski livestreamovani koncert.

Za dirigentski pult je stao Ivan Tasovac, koji je nedavno podneo ostavku na mesto direktora Filharmonije nezadovoljan odnosom Ministarstva kulutre prema toj instituciji (sasečen budžet - cela vest na B92)

Novi servis pod nazivom etv-web.tv predstavlja sinergiju dva najznačajnija medija -- televizije i Interneta. Etv-web.tv postaće kanal za emitovanje najvažnijih IT vesti na Internetu, dvadeset četiri časa dnevno, sedam dana u nedelji.

ETV YouTube kanal

Website: www.live-e.tv

петак, април 10, 2009

Webinar o PPC

Besplatan webinar koji je zakazan za petak, 17. april "KAKO DO USPEŠNE PPC REKLAME" za IT narod i marketare biće sjajna prilika da izađu napolje, ponesu laptop i uživaju u prirodi. Što je ujedno odgovor i na pitanje čemu između ostalog služe Twitter i Facebook. Da se live-streamuje sve živo i neživo :-)

Testirali smo malo "kritičan" dan (Veliki petak, pravoslavni) i dobili feedback da našoj ciljnoj grupi u principu neće biti problem da bude konektovana u periodu 15 do 17h.

Moram da kažem da se zahvaljujući Twitter - Facebook - Blog - žurke & novinarstvo zajednici, ova vest proširila van svih očekivanja :)

Tekst o tome šta je webinar, PPC i kontekstualna reklama, kao i baneri, mogu se i dalje videti (i preuzeti) sa bloga Slavka Ilića IT KUTAK.
A bjutiest baner on d vrld je napravio - pa naravno: Bjuti!
Pozdrav i za Tonija Aničića koji je prvi preuzeo baner i postavio na hrvatski web http://wm.com.hr, divno :)

c ya around!

ps.interesovanje je stvarno ogromno :) Radujem se!
Mali hint: spremila sam nešto fino i narandžasto!

уторак, април 07, 2009

Informativna invazija na kupca


Slagsmålsklubben - Sponsored by destiny from Tomas Nilsson on Vimeo.

S moje tačke gledišta onlajn svet je bio i ostao poprilično zabavan :-) A za one koji se još nisu užljebili u njega evo kratak video o tome kako funkcionišu društveni mediji i koja vrsta informativne invazije je u toku.
btw. melodija me malo čini nervoznom, ali možda se nekome i dopadne, kraftwerk-ish je, samo disonantno.

Društveni mediji su sastavljeni od razgovora. Svakoga dana milijarde ljudi širom planete pričaju o svemu što postoji pod Suncem na društvenim medijima. Možda neko baš ovoga trenutka priča o tome kako vaša firma loše posluje ili vas možda hvali.
Da li ćete uskočiti i ponuditi svoje argumente ili pustiti da se stvari odvijaju nezavisno od vašeg plana?

Ukratko, ne treba smetnuti s uma da se marketing se sastoji u prilazu kupcu onako kako on hoće i kada on hoće. Pošto je web ceo profilisan količinom pažnje, ne sme se preterivati i biti mnogo nametljiv - to neće dati željeni rezultat.

Ključne reči su segmentacija, targetiranje (ciljanje), optimizacija, merenje. Naravno - planiranje je važnije nego ikada.

Teško da sada može da se tvrdi kao nekada da je pola novca potrošenog na oglašavanje izgubljeno, ali se ne zna koja tačno polovina :)

I da ne gnjavim - novi kanali kao što je PPC oglašavanje povećali su uračunljivost marketara.


Tabela pre & posle