петак, новембар 21, 2008

SUDAR SVETOVA: off-line i on-line industrije

U ovom veku dogodile su se neporecive globalne promene. Svega, počev od načina pristupa informacijama , do načina distribucije i pakovanja proizvoda i usluga.
To znači da su se i sami proizvodi promenili (100101010101010001010 format). Način dostave sada ide putem neta. Pakovanje takođe - firma koja nema svoju web stranu je kao čovek koji nema email na vizitkarti. Ili još gore: telefon.

Zašto je to važno?
Ovaj moćni zamajac digitalizacije promenio je svest ljudi a potom i uslove u kojima rade, način na koji se pristupa poslu i način rukovođenja takođe. Tu je još i ono što se golim okom vidi a to je dramatična promena dres koda, i ono što se ređe vidi ali ostavlja još jači utisak - dehijerarhizacija organizacije.


USLOVI ZA RAD

Danas je više nego ranije važno s kim radite i kakvi su vam odnosi. Budući da su informacije preuzele primat, način na koji se one saopštavaju i primaju promenio je smer odnosa u kolektivu. Sada, možda više nego ikada ranije, važno je imati visokokvalitetne odnose, interne i eksterne. Jedan od top 5 razloga za zadovoljstvo poslom su upravo odnosi u timu.


NAČIN RADA

Ranije je uslov svih uslova bio pojaviti se na vreme u kancelariji i biti tu od 9 do 5. Danas ta praksa nije nestala, ali barem podjednako ima onih kompanija (naravno, mahom su IT) kojima radno vreme počinje oko ili iza 11 pre podne. Za novinare ovo nije novost jer redakcije uglavnom tako i funkcionišu...Ne meri se vreme, mere se rezultati!
Takođe, mogućnost saradnje putem interneta (Google aplikacije, email, chat, ActiveCollab, Basecamp učinile su da su slobodni dani češći i ponegde regularni tokom radne nedelje, i da je posao od kuće veoma moguć i poželjan. TIM je osnovna operativna jedinica a geografija sve manje igra ulogu; sa video-konferencijama naročito počinje nova sezona.
Uz to, globalni trend je briga o planeti i smanjena emisija CO2...

MENADŽMENT NOVOG DOBA

Informacije se šeruju više nego ikad. Sada nije dovoljno jednostavno narediti, potrebno je svojim obrazovanim i kreativnim zaposlenima objasniti i ZAŠTO je neko pravilo na snazi. Inače ništa od motivacije. Slepo slediti je out, ljudi traže da razumeju ciljeve kompanije, smer u kome se kreće, tržište oko sebe. I ne samo to - hoće i da aktivno učestvuju! Šrafići ne postoje. Uprkos automatizaciji posla više nego ikada potrebne su IDEJE.
Greške - šta reći...otkako je Sid Vicious proslavio anarhiju, pesme u slavu onih koji se ne uklapaju lako prelile su se u studije slučaja o Apple Inc, u harvardske eseje o liderstvu, u knjige i gigove oko Funky Business poslovanja. Kreativnost je takva da ne trpi oštre norme. Naprotiv - ko hoće da ima radnike znanja (knowledge workers) mora da ih pazi kao hirovitu cvećku i da im stalno izlazi u susret. Jer, oni idu čim im nešto smeta svesni da je talenat koji imaju neprocenjiv i da se skupo plaća.


LIDERSTVO

Zaravnjene kompanije (čitaj: world is flat - all the world is office) preuzimaju primat. Google kultura poslovanja takođe - visokostručni, veoma kreativni štreberi i genijalci opremaju svoje kancelarije i kompjutere igrama i igricama. To nipošto ne znači da su manje produktivni - ono što je nekada bilo blejanje na pauzi sada je ugriz dobre igrice u sred radnog vremena čisto da se pospeši volumen novih i novijih pristupa problemima.
Šta oni traže od lidera? INSPIRACIJU.


STRUKTURA

Umesto stroge i vertikalne (kad već dijagonalna zvanično ne postoji ;-) pojavile su se ogranizacije koje imaju horizontalnu hijerarhiju. Viši menadžment nije više na posebnom spratu, naprotiv - sedi ne samo na istom spratu nego ponekad i u istoj prostoriji sa drugim menadžerima, sa ili bez malog pregradnog PROVIDNOG zidića. Vrata se sada farbaju u crveno zbog feng-šui principa novca, u aplikacijama za posao zahteva se da navedete svoje ciljeve kratkoročne i dugoročne (ponegde i poziciju Meseca u horoskopu ali to je devijacija, doduše primećena na našim prostorima...), a ako vas direktor poveze kući niko neće ništa pogrešno shvatiti.


KODEKS OBLAČENJA

Ako je nekada sekretarici bilo u opisu posla da nosi mini suknjičice, danas je to blamčina. SVAKO je zastupnik brenda kompanije i svi koji dolaze u susret sa klijentima i dobavljačima moraju da prenesu istu poruku - o profesionalizmu, učtivosti, poštovanju. Svega, od rokova do dogovora. Tako je mini suknja ostala kao dekor u kancelariji onima koji po državnim i poluprivatnim firmama još uvek drže noge na stolu.
Strogi kodeks oblačenja i ponašanja zadržao se još u finasijskim institucijama i dobio popularan naziv "bankarski": bez papuča, dekoltea, minića. Poneke kompanije imaju kao interni dres kod upravo tzv. casual, to jest opušteni stil.
Naravno, ovo ne važi za prodaju...kada ste sales rep, i dalje morate da umete da klijentima priđete na način koji NJIMA odgovara. Ako je korporativno, onda je sve sa odelom i kravatom!
Inovacija - sada i nežniji pol nosi kravate :)


TRŽIŠTE RADA

Kompetentni i talentovani pobeđuju. Talenat je lider. Dobra komunikacija takođe je promenila predznak - okej je opustiti se. I ne samo to, smatra se neljudskim nikada ne pokazati poneku svoju slabu stranu na poslu. S takvima više niko neće da radi jer se uzimaju kao sračunati i hladnokrvni koji bi preko svega prešli zarad uspeha.
Posao se sada oglašava i traži preko interneta (baš kao što su se milioni tako pronašli lično - cybermuvanje je opšte mesto), i niko ne može da spreči zaposlenog da to ne uradi sa posla. Šta više, verovatno i njegov menadžer pretražuje oglase za posao na istom portalu...

SVET OKO NAS

Ono što je vidljivo svima je poplava japija i wi-fi kafića. To ne znači da se neko ucickao i doneo laptop u kafić da bi muvao cice, već da je verovatno pravo s posla došao na afterhour kafu sa kolegom iz druge firme ili agencije i da je sasvim moguće da dok ga čeka konačno stiže da proveri privatnu poštu i uloguje se na facebook. Prenosni računari su sve manji i sve tanji (900 grama i nekoliko cm za Mac Book Air), a mogu se kupiti u bojama kao što su roze, zeleni, plavi...hrana se naručuje onlajn, odeljenja se outsourcuju, krize takođe počinju na forumima, a baneri i PPC reklame su vidljiviji od bilborda.

Štreberi caruju.
I ovaj trend će se nastaviti. Svet se ukraja prema potrebama talentovanih. Heroji su oni koji krenu i ostanu na putevima kojima se dosada ređe išlo. Ne biti deo sistema već stvarati sistem je potpuni hit. Odvažni preduzetnici konačno se slave, a počinjanje u garaži pa potom osvajanje pola sveta je KULT za preduzetnike.
Vaš posao vredi onoliko koliko vam vrede zaposleni. Dokaz: lovci na top talente ne žive od metafizike :)

Odnosno, kako je nekada rekao čika Bil Gejts pre 20 godina: budite dobri prema štreberima. Može se desiti da završite radeći za nekog od njih.

8 коментара:

deda је рекао...

Da li trebamo biti lepi, pride??? :D

Odlican tekst, bas kad sam hteo da spomenem japie, eto i njih sa sve lap topovima...

Sledece godine cu ponovo procitati ovaj post, tek da vidim sta je jos novoga u okruzenju modernog poslovanja.
Ideje, preduzimljivost, timski rad, genijalnost, znanje, uniformnost...... sta je nekst???

Ima li ga negde Sojic, sas karirani sakoicic??? :D :P

Unknown је рекао...

lepi...pametni...i sve tako nešto, što da ne, šta fali :D

Анониман је рекао...

Realnost; ali Bogu hvala po nas nije surova ;)
Volim ovaj trend najviše zato što istinski pravi ljudi dobijaju svoje (zasluženo) mesto, a konzervativni kriterijumi konačno su prevaziđeni.
Najstrašnije je što je fascinantna grupa entuzijasta (i pride Harwardskih profesora) sačinila Clue train, davne npr. 98 godine i sve to predvidela... i svi to ignorisali... A mogli smo sve brže i lakše, da smo znali da primimo znanje i čujemo reči. Da li smo sada bar u tom smislu drugačiji?!
Jedan clue:

A powerful global conversation has begun. Through the Internet, people are discovering and inventing new ways to share relevant knowledge with blinding speed. As a direct result, markets are getting smarter—and getting smarter faster than most companies.

http://www.cluetrain.com/

Анониман је рекао...

@Jelena: Zahvaljujem na sjajnom postu.

Unknown је рекао...

@Dragana
sve pise u knjigama :)
Za one koji citaju nema tajni. Ja sam samo KONSTATOVALA da stvari zaista tako stoje.
Ovaj svet nikada nece biti sasvim ravan, ali za one kojima se to dopada moze da bude - poradite na tome.

Mogu samo da zamislim kako izgleda kada se ova dva sveta pomesaju, kakva vrsta zabune u pogledu podrazumevanih vrednosti i ocekivanja tu moze da nastane. Otud i ovaj tekst, da pojasni sta nam se to tacno desilo i koji su trendovi u toku.
Indikator je jedan (novi) relaksiran odnos prema poslu. A to ume da zbuni, da se shvati kao bezobrazluk ili manjak odgovornosti...a zapravo je rec o drugacijem sistemu razmisljanja (mindsetu) i miljeu.

Unknown је рекао...

Deda Bor, blog - ilustracija piramdalne organizacione strukture

Анониман је рекао...

Odličen zapis.

Kodeks oblačenja izgublja na pomenu. Glavni razlog je v tem, da se vse več businessa opravi preko interneta, kjer ni kontakta s strankami. Drugo pa je omogočanje večje fleksibilnosti zaposlenim in dojemanje, da oblačenje ne vpliva na kakovost opravljenega dela.

Unknown је рекао...

@SkipSlo

Skroz si u pravu, ima mnogo istine u tome - internet je odmenio satsancenje mnogo!...A ima nesto i u globalnom pregrevanju. Njujorcani odavno hodaju u japankama po ulici i idu tako na posao. U Google Inc. neces videti nikoga ko nosi odelo.
A ima i ona fora - zasluge za kompaniju :) To je kad mozes da se obuces opusteno a da ti niko ne sme nista reci!

Ma planeta se opustila....:) Koliko je to doro ili lose, ne znam. Ja volim leto. Ali ne zbog strogih krojeva i zatovorenih cipela, niti zbog (pre)klimatizovanih prostora. Ne, ne.