понедељак, март 16, 2009

Zašto online oglasi (ne) bivaju primećeni

U čemu je stvar kod onlajn oglašavanja?


Tradicionalni načini oglašavanja deceniju unazad su sve manje efikasni. I želim da upoznam lično onoga ko se s ovim trendom ne slaže. Vodiću ga na kolače :-)

Šta ljudima u Srbiji prvo padne na pamet kada se pomene onlajn oglas? Pre svega baner. Onaj na koje možete da kliknete (negde vas vodi) i onaj na koje ne možete (branding, unclickable). Oni koji su reprezentativni (smisleno dizanirani i pozicionirani) i oni koji su dizajnirani u flashu (mrda, svetli, luduje). Klikanost se među ovim dvema (uslovno) vrstama takođe razlikuje.

Svejedno, tu postoji jedan veliki problem.
Teza Miše Lukića (LeoBurnett) je da je GLAVNA PREPREKA što su onlajn mediji poneli na internet iskustva iz oflajn medija : "Kao što znaju za bilborde, tako su prekopirali na web svoja oflajn iskustva i postavili - plakate sa objavama poruke".

Da li to radi? Neka kažu provajderi banera.
Viđali smo dosad banere i to na veoma-veoma posećenim sajtovima koji reklamiraju događaje iz septembra 2007 (izvor: DevProTalk). Može se izvesti zaključak da pozicija nije prodata (nema dakle potražnje).

Miša Lukić tvrdi, a ja se apsolutno slažem, da je PRIČA ono što je bitna. Da li možete da svojom pričom zainteresujete kupca.
I upravo to na koji način ćete se uklopiti svojom porukom (zanimljivom pričom) u ono što KORISNIKA zanima, odlučiće o uspehu vaše internet reklame.


Zašto ne biste probali marketing putem sadržaja?

U slučaju da prodajete kosilice za travu, možete slobodno da spustite tablu ispred kuće i postavite website na kome ćete davati uputstva za - negovanje bašte.
Da li će to uspeti?
Probajte!


Znači umesto jednostavnog PRODAJEM KOSILICE (ciljana pretraga) moći ćete da dodate i SAVETI ZA PROLEĆNU SADNJU, KAKO NEGOVATI TRAVNJAK, BILJKE KOJE SE SADE U MARTU, itd.


Ovo je na neki način i kontekstualno razmišljanje - u duhu onog čuvenog da treba da pričate o onome što zanima Vašeg kupca, o njemu a ne o vama.

Odnosno, kako je rekla davno Nadežda Milenković:"Recite mi da sam lepa, pametna, dobra, duhovita i ja ću misliti da ste vrlo pronicljivi. Recite mi da ste vi lepi, pametni, duhoviti i ja ću misliti da ste dosadni" (za magazin Biznis & Finansije )



Sadržaj je kralj.
Ali šta vam vredi dobar sadržaj ili proizvod ako za njega niko ne zna?


Onlajn oglašavanje košta manje.
Internet je na drugom mestu po penetraciji (odmah iza TV, prema istraživanju Nielsen)
Kontekstualno oglašavanje dolazi do VAŠE CILJNE GRUPE, ma kako uska (ili široka) bila. VI birate.


Budućnost oglašavanja je dakle već tu.
Prema Dejvidu Fridmanu ona leži u pametnom oglašavanju. Pametni oglasi (smart ads) su oni koji ciljaju specifične potrošače, promovišu proizvod onima koji su već zainteresovani za njega i već traže i čitaju. Zbog toga što pametni oglasi dopuštaju da se oglašivači okrenu SVOJIM a ne tuđim ciljnim grupama i što pružaju šansu da se umesto prikazivanja oglasa masovnom tržištu prikađu samo onima koje to zanima, ovi oglasi su jeftiniji.

Oglasne PPC kampanje mogu biti pokrenute po ceni od jednog delića one sume koju biste ulili u tradicionalno oglašavanje.


Najlakši način da to uradite je da pored kvalitetnog sadržaja na websajtu i PR-a koji plasirate i na web, u širenje vesti uključite ETARGET PPC reklamu - www.etarget.rs.


Kako?



Tako što će se VAŠA poruka (sponzorisani link elegantno umetnut pored sadržaja na sajtu) vezati za ključne reči koje vašeg kupca zanimaju.





I još neke zablude oko interneta


Mnogi na pomen interneta odmahnu glavom.
Najlešći stereotipi su da je "to je za freakove" , da oni koji su onlajn "nemaju sopstveni život" i da su informacije koje se na ovaj način mogu dobiti "nepouzdane".

Ok, hajdemo redom.


1. Freak - po definiciji je zaluđenik. Onaj koji neguje strast prema nečemu. Kontrapitanje: šta je loše u tome gajiti strast prema onlajn svetu koji se sve više širi i diversfikuje, i u kome je sloboda reči svakome zagarantovana?
2. Život - onlajn svet je još samo jedno okruženje "realnog". Internet ne trpi šizofreniju. Ne možeš biti malo OK pa onda malo loš. To se vidi. Život teče bez obzira na tehnologije.
3. Nepouzdane su informacije koje nisu proverene. I takvih ima jednako na TV, u novinama i na internetu. Ako isključite recimo google.rs i pretražujete isključivo na stranim jezicima, pre će se desiti da sve važne info iz sveta imate pre nego što tradicionalni mediji objave.

Dakle, ko traži - naći će. Ko se prepusti, neka se ne buni što je umesto njega odluku doneo neko drugi.

GOLE ČINJENICE:
Na Facebooku ima trenutno oko 800.000 registrovanih naloga iz Srbije. Da li ćete svakog desetog građanina Srbije posmatrati kao "freaka"? Da li je moguće da ti ljudi ne žive život? Da li su glupi i da li ih neko manipuliše informacijama na netu? Teško.


I šta sada?



Od proleća pa nadalje, kako predviđaju istraživanja vodećih svetskih agencija, još više će se surfovati u potrazi za idealnim odnosom cene i proizvoda, više će se koristiti internet da se cene uporede pre kupovine, a finansijska kriza na poneke će uticati i tako što će hteti da uštede na vremenu i novcu koji odvajaju za gorivo tako što će kupovati i upoređivati cene preko interneta.

Prijavite se na facebook stranicu Etargeta ili na fan page koji se redovno (ali ne i spamerski :) puni člancima i aktuelnim informacijama.

U svakom slučju možete ODMAH besplatno da se registrujete na sajtu www.etarget.rs i probate svojeručno da postavite kampanju za vaš proizvod ili uslugu.





ZA DOWNLOAD:
KAKO DO KUPACA U VREME FINANSIJSKE KRIZE
(PDF fajl)

12 коментара:

irecevic је рекао...

Sjajan članak. :) Pripremam sličan ali na temu offline i online kampanja i optimizacije.
Mala molba se tiče RSS izvora. Da li je moguće da ubaciš izvor ima bar neki tekst kako bih video neki sadržaj?
Hvala.

Jelena Jovanovic је рекао...

Hvala na sugestiji, ima RSS nego ga treba podesiti da idu celi tekstovi a ne samo naslovi :)

Super temu o kampanjama, to je kljucno ove godine!

Miodrag Ristic је рекао...

Uvek me fascinira tempo i količina materijala koji "izbacuje" Miss Cybernaut. (skoro da padam u iskušenje da je svrstam u "frikove koje nemaju ..." itd) Šalim se, naravno - iz čiste zavisti.

Nedavno sam nešto slično (samo kraće) rekao kolegi koji trenutno planira da startuje jedan sajt za razmenu banera: "Kome to još treba?"

Mnoge dobre ideje se brzo potroše, uglavnom zato što ih izraubuju ljudi sa (ni)malo talenta. Posebno je čudno što mnogi (provereno) inventivni ljudi upadaju u zamku da imitiraju "trendove" bez mnogo razmišljanja. Skoro kao da se plašimo da budemo originalni?

Inače, mislim da bi na ovim prostorima (i u ovo vreme) hit bio ne "PPC" već "PPS" (pay per sale) - samo izgleda nema dovoljno hrabrih i preduzimljivih on-line-pro...

Jelena Jovanovic је рекао...

Hej hej, samo polako...Miss je godinama bila u novinarstvu, bez poređenja molim :)

Pay-per-sale je super! Za neki katalog recimo.. :)))))

Rekao mi je nedavno Miloje Sekulić da treba da se družim sa developerima, kapiram ga skroz.

Dragana Djermanovic је рекао...

Bez suzdržavanja i uvijanja: odavno nisam pročitala zanimljiviji post na nekom blogu!

D Dj

deda је рекао...

Dragana Djermanovic је рекао...

Bez suzdržavanja i uvijanja: odavno nisam pročitala zanimljiviji post na nekom blogu!



...potpisujem...

The First Summer Computer Camp for kids in Serbia је рекао...

Odličan članak i vrlo aktuelna tema, Posetila sam više puta e-target i uvek krenem da se upišem, pa se povučem. Postoji doza nepoverenja na te klikove. Ne primer- angažujem 100-200 ljudi da klikću na određeni web sajt, po više puta dnevno. I , eto zarade za e-target, a vlasnik web sajta misli stvarno kupci.
Može li ovo neko da mi demantuje, odnosno objasni ceo taj sistem.
Priznajem da sam već blizu paranoika kad su balkanska posla u pitanju.

Jelena Jovanovic је рекао...

@Kompjuterski kamp

Razumem tvoju brigu i prirodno je postaviti to pitanje :) Pokusaji prevare o kojima pricas zovu se "isklikavanje" , i to je zabranjeno a Etarget ima nacin da se od toga zastiti.

Mi jesmo domaca firma ali Etarget postoji od 2002. i osnovan je u Bratislavi tako da smo sve te "decje bolesti" preziveli ;)

Evo dela iz clanka u Biznisnovinama gde je odgovoreno na pitanje o isklikavanju:

Jedan od problema koji se ranije pojavio u vezi s kontekstualnim oglašavanjem je takozvano „isklikavanje". Reč je o mogućnosti da vlasnik sajta na kojem je postavljen oglas sam pristupa tom oglasu, kako bi sebi uvećao zaradu. Taj problem je, međutim, rešen uvođenjem softverske kontrole.

- Nema više bezveznih „klikova". Postoji šest oblika softverske zaštite, pomoću kojih se tačno vidi ako neko to pokuša da radi. Takvo ponašanje „E-target" smatra krađom, odnosno potkradanjem klijenata koji se oglašavaju. To će uskoro biti regulisano i zakonom, tako da će „isklikavanje" i zakonom biti kažnjivo - naglašava Čobrda.


CEO CLANAK moze da se procita ovde:Ciljano oglasavanje popularno u Srbiji


@Dragana i @Deda
Hvala vam :)

zsteva је рекао...

Ok, nije da se ne slazem sa tezom sa pocetka chlanka, ali u su kolaci vrlo primamljiv subject ;) Nego neshto drugo shto je mene skoro zaintrigiralo.

Za svoj (dugi) online staz, vrlo mali broj puta me je neka reklama zainteresovala (bilo kog tipa, baner, adwords...). Dok u klasicnim medijima (konkretno mislim na IT shtampu) vrlo cesto provedem poprilicno vremena proucavajuci reklamni deo. Da stvar bude gora nekad vishe vremena posvetim reklamama nego li tekstovima u tim istim novinama, ali to verovatno mnogo vishe govori o kvalitetu IT shtampe kod nas.

Pitanje je: gde je kvaka i shta tu ne valja? Mozda je to problem do mene, nemam pojma...

Jelena Jovanovic је рекао...

@Zsteva

Problem je sto ti ignorises domace medije (sam si prizao na mom facebook wallu da pojma nisi imao za nerede u gradu na Bombardan i da uopste ne pratis domace vesti :).

Kako da ti spakujemo kontekstualnu reklamu ako nisi na domaćem webu uopšte? :) E ali onda je pitanje je koliko su reklame koje ti vidiš RELEVANTNE, verovatno si stekao naviku da ne obraćaš pažnju....

ps. Znam da voliš Twitter, volim ga i ja, Etarget je na Twitteru http://twitter.com/etarget

krdr је рекао...

Ustvari, ovo nije nista novo. Sta vise, zastarelo. Stvar je u tome sto ne moze se objasniti vlasnicima sajtova da baneri na sajtovima nemaju svrhe, ako tu ima jos banera, te da je pametnije platiti vise i biti jedini oglasivac, nego biti jedan medju milion. Ako mene pitate, b92 je poslednje mesto n akome bih se oglasavao, makar bili 3 puta najposeceniji sajt na .rs webu.

Agencija је рекао...

Mislim da najrentabilnije i mnogo efikasnije oglasavanje je preko svojih medija. Online oglašavanje vistorsti ignorišu jer ga ima svukde i sa svih strana. Na drugoj strani u Srbiji raste penetracija pa novi korisnici klikaju na sve.
Umeće je napraviti jeftinu, efikasnu kampanju i dobiti visoku konverziju napr 10-25% ako je moguće.