среда, април 30, 2008

WTF: javna uprava?!


(e-government ili cekanje limuna?)

Vodila sam juce majku kod lekara. I bila zaprepascena kolicinom zute hartije iza stakla na salteru u ordinarnom domu zdravlja. Nista kompkjuKteri! Dakle, zuti, ubledeli kartoni, sa gomilama papira uguranim izmedju korica bukvalno se prelivaju sa polica. Naravno da niko tu nije jer mu je dosadno kod kuce... Cetiri sestre i jedna "hodalica" - osoba bez belog mantila koja je zaduzena da NOSI kartone tamo-vamo. Na telefon se javljaju samo ako moraju, i to na ne vise od 2 minuta jer sledi opomena "ajde da RADIS".
Da radi - sta? Popunjava, upisuje, pecatira.
Do yaya, mislim. Guzva naravno nesnosna, red se ne postuje, ja naravno uvek vadim jedan te isti dzoker: "pa to nije LEPO" ...mislim - njanj :( Cudo jedno kako i dalje pominjanje estetike tj. manjka iste deluje na korekciju ponasanja.


Uvece, sjajna vest na TV-u (ne bih ja to, nego kad sam vec u gostima ...:)
Zitelji opstine Indjija mogu od sada da putem mobilnih telefona naruce izvod iz maticne knjige rodjenih, i da palte samo koliko kosta sms plus PDV i dostava postom.
Impresivno!
Poredjenja radi, kada sam pre neku godinu sva obradovana resila da na sajtu (sajt, HA!) opstine Savski Venac gde sam rodjena lepo narucim svoj izvod , platila sam ni manje ni vise nego 850 dinara. Kad se ceka (fizicki) plati se nesto oko 100 dinara. Chek, mislim ko je ovde lud?
Na stranu sad sto nisam sir / mlecni proizvod, pa da zastarevam svakih 6 meseci...mislim, IME, JMBG, RODITELJ i MESTO RODJENJA se ne menjaju NIKADA (zar ne, zar ne? :) Pa mislim ne mozemo svi da budemo Ratko Mladic i imamo 8 licnih karti :) , neko mi je suflirao pitanje (nisam sama bila pametna, priznajem, ovo je za mene bila THE zagonetka) - od cega bi inace zivela ionako prekobrojna javna uprava?

E, sad.
Nadamo se da ce e-government resiti stvar, zar ne?
A STA CE BITI SA NJIMA ONDA?

Po nekim procenama u Srbiji je 6 do 7 % stanovnistva zaposleno u javnoj upravi, dok se u BIH taj postotak krece oko 11 % sa tendencijom rasta.
To znaci da je u JAVNOJ upravi ladno barem pola miliona glasacki vrlo sposobnih.
A u ostalim "upravama" i "administracijama"...? Skole, zdravstvo, ostalo? Koga ne mrzi, nek izvadi predizbornu racunaljku...

Opet podsecanja radi, Gorica Mojovic predprosle nedelje u Beogradskoj hronici, kada je pricala o kreditima za 1000 stanova, kao svoj najveci sok navela je da su skoro dve trecine potvrda FALSIFIKOVANE. Dve trecine potvrda iz javne uprave, radi konkursa za stan:
„Razumem da ljudi imaju potrebu da probaju da se na svaki način nađu na toj listi, ali ne razumem institucije, direktore domova zdravlja, medicinskih centara, službi, koji izdaju lažne potvrde."

Ciji su oni problem? Onoga za koga glasaju ili onoga za koga nikada nece glasati??
Onoga sto nema internet ili ima jednog provajdera u regionu koji NE NUDI uz kablovsku televiziju NIKAKAV internet?
Ili, onoga sto hoce da otpocne posao, pa kad zaobidje sve prepreke po sopstvenom sherifatu krene da ceka po redovima?
Za njih je pridruzivanje EU ogroman rizik - da ostanu bez posla i prihoda. Tehnicki gledano, sto se e-government sistema tice, moguce je uvesti i sprovesti ga BRZO. Grad Bec je pravi primer - za 5 godina od uvodjenja postao je prvi u Evropi.


U BLIC-u ima takodje lepa vest: dve trecine studenata spremno da nakon diplome ZAUVEK napusti zemlju. Problemi ocenjeni kao najveci tokom studija: ADMINISTRACIJA, korupcija, neprilagodjeno gradivo...svaki treci zna za neki oblik korupcije na svom faksu. Isto toliko u stanju da izdeklamuje zasto su privatni fakulteti bolji od drzavnih (lakse i brze do diplome, onlajn prijave...)

Ja nemam dalje nista da kazem.
Bez teksta sam.
Ko ce da im objasni da njihovo radno mesto i posao koji obavljaju uskoro vise nece biti potreban?

4 коментара:

Анониман је рекао...

Nije BAŠ vezano za temu, samo malo trollujem, ali MORAM...

Ja sam pre DVE godine vadio online neka dokumenta od SO Novi Beograd, platio sam koliko bih i tamo i dobio ih sledećeg dana na kućnu adresu PRE 12h.Pare sam dao kuriru prilikom isporuke.

HA!

NBG uberalles!

Nego...

Nije to lako... mislim... JMBG je uveden pre koliko vremena bas da se SMANJI potrebna administracija, i šta se desilo? U svetu je, svojevremeno, sa porastom kompjuterizacije porasla potrošnja papira iako se očekivalo upravo suprotno...

Ludilo.

Unknown је рекао...

:)
jeste, SO Nbgd je cool, tamo se sve zavrsi za manje od 15 minuta - sta god da je. Nisu bezveze uvrsteni u TOP 50 PC pres-a :-)

Ma ovaj post je vise onako.... Ja prezivljavam odistinski uzas SVAKI put kad mi istekne neki dokument. Isto me ceka i posle praznika...grrr. Pa mi doslo da se podsetim koliko je sve to (i JOS mnogo toga) nepotrebno i visak...
Ali ajde, prvi je maj, praznik je rada, imajmo samilosti :)

Miss J је рекао...

UPDATE: BIZNIS, intervju sa Aleksandrom Smiljanic, min.za telekomunikacije i inform.drustvo,
danas - uskoro tenderi za projekte e-Uprave


Srbiji predstoji realizacija projekata „E-Srbija" i „E-uprava", koji bi trebalo da građanima omoguće jednostavniju komunikaciju sa državom posredstvom interneta. U kojoj je fazi taj projekat i koji su sledeći koraci?

- Pravilnik o primeni elektronskog potpisa, koji je jako bitan za realizaciju ovog projekta, završen je. Takođe, tokom narednih nekoliko meseci očekujemo da budu akreditovana tela koja će izdavati kvalifikovane digitalne sertifikate. „Pošta" je recimo već spremna za to, a evidentirali su se pre nekoliko dana. Osoblje svake zainteresovane firme ili institucije moraće da položi i određene testove o bezbednosti informacionih sistema. Sve to biće urađeno u sledećih nekoliko meseci.

Koliko je državna uprava spremna za „E-upravu"?

- Tu se sada postavlja pitanje šta je starije, kokoška ili jaje. Najpre, nije bilo potrebnih softvera koji bi omogućili primenu digitalnih sertifikata u državnoj upravi, a s druge strane, proces akreditacije tekao je sporo, jer nije bilo potrebnih softverskih servisa. Idejni projekti za softver koji će se primenjivati u državnoj upravi su već predstavljeni i ovih dana će biti raspisani i tenderi za projekte „E-uprave". U okviru tendera biće traženi ponuđači koji će razvijati softver i koji će sprovoditi neophodnu obuku osoblja u državnoj upravi, kao i ponuđači hardvera i potrebnih licenci. U Srbiji postoji između deset i 20 firmi koje bi mogle ozbiljno da pristupe tom poslu.

Анониман је рекао...

Glasaću za onoga ko mi obeća da će srediti SUP na Novom Beogradu isto kao SO