четвртак, јануар 18, 2007

Lingvisticki putokaz: o komunikativnom cilju




Dugo vec hocu ovo da napisem, vidim da interesuje sve kojima to pomenem.

Ako je neko slusao predavanja ili citao knjige iz lingvistike, zna da je jedan chika, Roman Jakobson, svaku KOMUNIKACIONI proces definisao, izmedju ostalog, i parametrom postojanja SVRHE.

Komunikativni CILJ, predlaze on, treba UVEK imati na umu: moras da znas ko ucestvuje u komunikaciji, koje je sredstvo komunikacije, koja je poruka, i koji je CILJ.

Nikome ne zelim iskustvo koje sam ja imala: razgovor koji UBIJA vreme. Doslovce. Pletenija sloves, tandara-mandara...energetski vampirizam.
Kao pravi humanista (volim ljude, sta cu!) ispocetka sam slusala vrlo pazljivo, imajuci na umu INTENCIJU, nameru, svrhovitost, svest o govoru, sve imajuci u vidu obrazovanje onoga ko prica - gajila sam predrasudu da zna zasto prica.

Moj misaoni tok (mnogo sam naivna ponekad!) bio je ovaj: „Ako se meni i cini sada da je ovo besmisleno, sigurno nije, i sigurno ce na kraju da se raspletu i sjedine svi ovi diskursi, jer covek je obrazovan, zna valjda sta prica i zasto hoce da ja znam sve te pojedinosti o kojima govori. Inace valjda ne bi trosio vreme da je zaista beznacajno. Sacekacu KRAJ, bicu strpljiva i ucitiva. ”


Kad ljudi hoce da se naprave pametni (ali zasto bwe MENI, sa mnom barem svako moze da bude bas to sto jeste!)...huh...to je bio komunikacioni zlocin, pravo silovanje slusaoca. Otisla sam potpuno totalno besprizorno iscedjena sa tog sastanka :(


Trebao mi je da se povratim od shoka jedan duugacak telefonski razgovor (hehehe!), ali SMISLEN, sa drugaricom koja razume izneverena ocekivanja - izostanak POENTE u tom izlaganju (bilo bi laskanje nazvati ga razgovorom, iako je pokusavalo da se prerushi) bio je ravan izostanku katarze.
Zamislite da izostane, recimo, rasplet filma ili pozorisne predstave, i da se scene peripetija produzavaju, i produzavaju bez kraja...i odjednom: FINE, KONEC, ENDE, THE END - pocinje odjavna spica a da se kraj (i, posledicno, resavanje tenzije koja je biflana dogadjajima; katarza) zapravo nije dogodio!
Pustinja i prasuma nesvesti o tome sta je DOBRA komunikacija. E sve vam to nalegne na stomak nakon 1h takvog kursa praznoslovlja.

:)
Nije los nacin, meni su to savetovali svojevremeno kad sam pricala viceve do polovine a onda nekako naprasno shvatala da sam zaboravila kraj (LOL) „Vezbaj malo pred ogledalom”!

Komunikativni cilj, da me ne shvatite pogresno, nije izvan komunikacije! Znaci, na stranu sve sto moze da vam padne na pamet: izlazak, dil, seks...to, ako je i cilj, nije KOMUNIKACIONI, i ne ulazi u Jakobsonovu definiciju procesa.

Primer: kad pricate sa shefom, bilo bi vrlo pozeljno da znate zasto to radite :)
Znaci, imati na umu:
1. Otkud vi uopste u njegovoj / njenoj kancelariji :)
2. Sta hocete da postignete razgovorom: feedback, povisica, dogovor oko zadataka, bolji uslovi, inicijativa, da se pozalite mozda, da zatrazite pomoc, ili da mozda pozajmite olovku ili USB. Sta god da je, treba da ste toga svesni! (i sta god da radite treba da posedujete svest o tome, naravno!)
3. Treba da znate kako do cilja da stignete, a to cete proceniti u odnosu na spoljne okolnosti: da li je pravi momenat, sta kaze govor tela...birajte!
4. Budite kratki goddamn! I ako ste u situaciji da sefujete i ako ste u situaciji da ste podredjeni postujte tudje vreme.
5. Budite ubedljivi: odrzavajte kontakt pogledom, ne vrpoljite se, govorite odmerenim tempom i normalnim tonom (mali hint: osobe viseg glasa treba da govore za nijansicu brze, a altovi i baritoni slobodno nek razvuku vokale; obrnute situacije mogu da iritiraju sluh ).
6. SLUSAJTE to sto ima on/a da vam kaze. Ovo je strasno, neizrecivo, neopisivo vazno, jer vam moze reci mnogo: ako hocete da vas razumeju, prvo VI treba da razumete (kako kaze Stephen Covey: Seek First to Understand, Then to be Understood! Ali: budite asertivni i ne dozvolite da vam pozderu vreme ko meni! Empatija moze biti i rizicna)

Komunikacija je proces, akcija, delo, cinjenje! A jezik (govorni i pisani, a bogami i tela, i svaki drugi!) je samo - sistem znakova za sporazumevanje.

Zato treba slusati pazljivo: jesmo li dobro shvatili, jesmo li do kraja shvatili.

Eea.

Idem sad da govorim a ne da kuckam. Moram malo da vezbam moj RL.

ps. prvi link s desne strane vodi PRAVO KA AUKCIJI NAKITA :)

Нема коментара: