четвртак, новембар 20, 2008
WTF: uspešna prezentacija
Sigurno ste svi imali prilike da čitate prepametne novinarske tekstove i znate osećaj koji stoji iza svakog redka: bla, bla, bla WTF. A onda ako to WTF primenite dobićete WTF od WTF. O posle toga, ostaje samo da kliknete na WTF...
Isto je sa prezentacijom, Seth Godin, vodeći internet marketing stručnjak na svom blogu daje sjajan primer retorskog šuma:
"Prvo, dozvolite mi da se izvinim za osvetljenje. Jako smo se trudili da ekran bude svetliji ali nismo uspeli. Pre nego što počnem želeo bih da zahvalim 17orici ljudi po imenu za njihov angažman...E sada na trećem slajdu vidimo dinamičke efekte ove marketing strategije...Još nekoliko minuta zadržaćemo se na tom slajdu.. Žao mi je, stvarno ne znam šta je sa internet konekcijom, ne radi kako treba... Za one koji se sećaju šta sam pričao ovde pre 2 godine...."
Retorski šum (ili samo: šum) može se definisati kao - sve ono što kada biste izbacili iz prezentacije ne bi uticalo na ukupan smisao.
Isto važi i za pisanje. Naravno, ukoliko nije reč o svesnom postupku autora pisanja o pisanju da bi se u svesti čitaoca prizvalo osećanje razlike tj. da ono što je napisano NIJE isto što i realnost.
1. Kada čujete sebe kako govorite bezveze tj. šumite tokom prezentacije, probajte da vežbate malo: ako uklonite sve bla-bla trenutke, izostavite sva izvinjenja i zahvaljivanja, izostavite SVE osim onoga što je INTERESANTNO, ostaće ono što zaista vredi i što će publika slušati pažljivo.
2. Nemojte se dosledno držati pravila 20/ 80 koje kaže da treba reći samo delić onoga što zaista imate da kažete. Lično, nema ništa gore nego kada prezentacija nije ciljana, a publika skenirana kako valja. Onda se dogodi da umesto prezentacije dobijemo teaser za prezentaciju i to je pravo izgubljeno vreme.
3.Skenirajte publiku. Dođite ranije. Upoznajte prostor. Pogledajte ko su ljudi kojima ćete pričati, kog su obrazovnog profila, čime se bave, šta ih zanima... oslušnite. Nemojte da promašite publiku - ako u njoj ima i studenata i profesionalaca dajte i jednima i drugima po nešto!
Isto važi i za pisanje.
I najvažnije pitanje: Kako ćete znati da ste uspeli? GLEDAJTE u publiku, pronađite prijateljsko lice i pratite reakcije. I ne brinite zbog dužine prezentacije - niko se nije još požalio da je prezentacija trajala prekratko!
Пријавите се на:
Објављивање коментара (Atom)
3 коментара:
Mnogo je efektnije pričati kraće na predavanju nego duže. Kraće pričanje ostavlja više vremena za pitanja, a duže pričanje sigurno iritira nekoga koje došao da sluša predavanje posle vašeg.
@Dragan
Slazem se potpuno, probijanje termina je iritirajuce narocito kad se cela agenda ispomera.
Problem je u organizaciji vremena - ljudi uglavnom NE planiraju da ostave 10 do 15 minuta za Q&A sekciju na samom kraju prezentacije.
Sveze,samo da zabelezim ovde a ne negde gde necu naci:
NE CITAJTE SA SLAJDA
I pobogu NE OKRECITE LEDJA PUBLICI!
Постави коментар