четвртак, мај 28, 2009

Ključna reč je poverenje


Šta čini razliku između uspešnih i neuspešnih kompanija?
Ključna reč, naročito u internet ekonomiji, je poverenje.

Kada ova osnovna stavka izostane u organizaciji zaposleni postaju "iritirani, kratkog fitilja, svađalački raspoloženi i verbalno grubi" ili "isključeni, povučeni, preokupirani ili ometeni". Takođe, usled srozavanja nivoa profesionalizma u jednoj grupi (bilo kojoj!), propadanja osnovnih vrednosti i erozije temelja etike, čitave profesije uspevaju da propadnu.
Znanje daje monopol nad praktičnom primenom, ali i obavezu da se ono koristi časno i pošteno.

Isto je i na webu, čak je i vidljivije šta se desi ako poverenje izostane! SEO i dovođenje saobraćaja je super! Ali čemu to služi ako nema poverenja da će ono što se plati biti i isporučeno?

Poverenje koje uspostavite ili propustite da izgradite ogleda se u nekoliko naizgled jednostavnih zahvata.

Na webu je, zbog njegove demokratske prirode, važno biti vidljiv. To znači da treba iskoristiti šansu da se bude ličan i familijaran - postaviti slike top menadžmenta, kontakt telefone i email adrese, postaviti sadržaj koji ne izaziva sumnju i ne spekuliše sa očekivanjima već jasno prosleđuje poruku o tome šta kupac može da očekuje.
(negativan primer: banke u Srbiji).

Poznato je sigurno. Nepoznato je rizik. Zato nije svejedno da li ste i koliko ste vidljivi svojim klijentima i potencijalnim klijentima - uz sve postojeće kanale komunikacije vrlo je lako učiniti da oni vide vas pre nego što vi vidite njih.

Drugo, nije svejedno da li vam se na telefon javlja uvek ista osoba ili kad god imate problem pričate sa nekim drugim jer, znate, to je zaboga velika firma, ne može vam se niko posvetiti.
Razliku u poimanju vašeg brenda potrošaču čini i to što osoba s kojom razgovara možda twituje (kao Vlastimir Čobrda, country manager Etarget Srbija), piše članke (kao ja ponekad :) ili je aktivna na društvenim mrežama (prodaja u Etarget Srbija: Sanja Herček na Facebooku).


Što se oflajn sveta i etike tiče, Den Arijeli u svojoj knjizi "(ne)logičan izbor" ide dotle da se nedostak poverenja formiran u grupama "zakrpi" i predlaže ubrzane kurseve iz etike za današnje menadžere, obavezno potpisivanje kodeksa časti uz svaki ugovor, i obavezno razlikovanje statistike od realnog stanja: razlikovanje trulih jabuka od širokorasprostranjenog trenda. Ovaj bihejvioralni ekonomista tvrdi da je Iran primer nacije pogođene nepoštenjem ilustrujući to činjenicom da ljudi "moraju da zapošljavaju članove svojih porodica gde i dalje postoji neki nivo poverenja".


Na webu sve je mnogo jednostavnije - poverenje se stvara uz:

* ažuriran sajt sa dobrim Google page rankom
* dovoljan broj pominjanja u relevatnim medijima
* predvidljivost - da znaju šta da očekuju a šta ne
* ažurno odgovaranje na emailove
* korišćenje real-time weba za komunikaciju (twitter)
* Svedočanstvo o tome da imate zadovoljne klijente (testimonials)
* pristupačnost i otvorenost - pokažite ko ste, koje probleme možete rešiti
* doslednost - ako nešto kažete da ćete uraditi, uradite to (i obrnuto)

PR i networking su neprocenjivi - to što kompanija na webu IMA LICE ume da napravi značajnu razliku. Naročito u odnosu na one sajtove gde se veoma teško ili nikako dolazi do kontakta koji vam je potreban (pisala nedavno Dragana Đermanović "Šta novinari traže, a šta im mi dajemo?" ).


Da, očigledno ima "neka kvaka" a meni se čini da je u načinu razmišljanja. I takođe mi se čini mi se da sam sve objasnila u intervjuu Slavka Ilića, IT KUTAK - "Pre nego što Facebook propadne -Miss Cybernaut" - IT je trenutno najzdraviji i najnapredniji deo domaćeg tržišta. Zato jer su svi pobrojani procesi prirodni i nisu neka nauka koja zahteva ubeđivanje.
Kome nije jasno da je WEB prvo mesto za pretragu proizvoda ili usluge, nije mu jasno verovatno ni zašto mu posao baš i ne ide kako je zamišljao.


Sasvim lično:
Kada vidim da se u novinama piše da smo ("pola nacije") "funkcionalno nepismeni" i da se "informatička revolucija forsira" , zaista mi ne bude dobro ni ugodno...Izgleda da postoji jedan komunikacijski jaz.

Sva ta gomila (besplatnog!) znanja, zar je to "forsirana revolucija"?
Biće da je ipak reč o evoluciji... a znanje će vam ionako dati samo privremeni monopol jer se njegova količina neprestano uvećava.

Ne verujete nam?
Važno je samo da budete svesni da je to VAŠA odluka.

субота, мај 23, 2009

WEB PUTOKAZ: Bašta Balkana

Na adresi www.bastabalkana.com pokrenut je novi multiautorski blog u Srbiji - Bašta Balkana je mesto okupljanja onih kojima je stalo do ljudi i do zemlje u kojoj žive.


Normiran kao Serbian Lifestyle Blog, ovaj blog je neprofitabilan, nestranački i neideološki projekat dvojice ljudi - Zlatko Šćepanović i Mihailo Jojić pokrenuli su ovaj sajt ne da bi samo oni pisali na njemu o temama koje ih interesuju, već da bi na blogu i kroz njega okupili niz svojih prijatelja i saradnika.

Do sada na blogu Bašta Balkana članke su objavili Aleksandar Lukić, Aleksandar Georgijević, Vladimir Krivošejev i Zlatko Šćepanović a teme su
Internet marketing (serijal!)
Živeti život na sunčanoj strani (Pariz 1. i 2)
Makrobiotika i ruže
Stanje u srpskim muzejima - Sneško Belić i Monaliza
...

Za “Baštu Balkana” se piše po pozivu Redakcije, a već sada je vidljivo mnoštvo veoma raznovrsnih autora, veoma različitih ideja, suprostavljenih stavova, čudnih interesovanja i senzibiliteta generisanih oko zajedničke misije i vizije - ostaviti jedan bolji svet iza sebe.

Za sada na ovom blogu "bloguju" i Arčibald Rajs i Jovan Cvijić, a očekuje se da tokom narednih meseci pristupe još neka poznata imena u Srbiji. Čekirajte redovno BaštaBalkana jer se broj autora neprestano uvećava - ostanite u toku!

Drugi multiautorski blogovi u Srbiji pored ovog su Gdestinacija.com tematski homogen (putovanja), i potpuno otvoren za sve autore koji imaju želju da pišu, i Tržišno rešenje sa ukupno šest autora koji na dnevnoj bazi pretresaju dešavanja u ekonomiji i oko nje (Sport, Socijalna politika, Kultura, Zdravstvo). U Srbiji je još čitan i BiznisBlog koji je prodat nakon prošlogodišnjeg BizBuzz-a kada je sada bivši vlasnik Marko Bijelić Mungos pompezno najavio da napušta web i ide da otvori STR ili kiosk :)

Naravno, strogo uzeto blogova sa više autora ima i na drugim mestima - s jedne strane tu su mediji kojima je web ogledno polje i think-tank kao što su blog b92, CityMagazine, Press Online, ColorPress ali ovi multiatorski blogovi su deo komercijalnih platformi i zapravo su iskorak iz tradicionalog mixa (tv + radio + website + magazin + društvene mreže i mikroblog - u različitim kombinacijama).

Sa druge strane tu su korporativni blogovi iz IT sfere kao što su Veza Blog, Inventa, Inbox, a51 i Positive kojima je ovaj društveni medij storytelling alat - nevidljive i neopipljive usluge kao što su konsalting, hosting i softveri, pa donekle i prodaja PC opreme itekako traže da se ispriča priča. Oni idu još dalje - angažovani su na društvenim mrežama i u stalnom su kontaktu sa postojećim i potencijalnim klijentima i publikom koja čita o upravljanju, marketingu i novim trendovima. Oni učestvuju u razgovoru i stvaraju ogromnu konkurentsku prednost. Vreme će pokazati da li sam bila u pravu - generacije koje dolaze ne mare za neinternetske ljude, proizvode i kompanije.
Čak i u Srbiji otpočeti sada ne znači lako biti prvi ili među prvima :)


Treba li reći, JJ će biti jedan od autora , baš kao što je i nekada pisala na Gdestinaciji :) (došla davno po pozivu Marka Jevtića, sada su to tekstovi "iz prošlog života" ali ko želi može da baci pogled - ovde)


Imate komentar? :)
Čini li vam se da se stvari ipak pomeraju napred? Sećate se Srbije pre 3 godine?! Koliko ste vremena tada provodili na netu i u kojim aktivnostima a šta se sada dešava??

Slobodno napišite šta mislite!

среда, мај 13, 2009

Ajnštajnove zapovesti

Albert Ajnstajn Albert Ajnstajn api_user_11797_vanja

...ćapila sam ovo sa društvenih mreža i prenosim vam današnju inspiraciju :) Odlična fora sa finansijskim izveštajima, kaže Ajnštajn da je stvar koja je najteža za razumeti način na koji je izračunat porez.

ps. jesam na odmoru ali je oblačno. A i nisam zaboravila da čitam i kuckam! Tako da onaj pokušaj Vlastimira Čobrde na Twitteru nije uspeo :) ps2. apdejtovan pokusaj ometanja twitovanja.

недеља, мај 10, 2009

Privatno: 11 ½ razloga Jelene Jovanović

OK.

Prvo su me pitali „što se igraš“.

Onda su me pitali „zašto brišeš da se igraš, što ne ostaviš to na svom Facebook profilu?“

Zapravo, sve je veoma jednostavno.

Dozvolite da objasnim.

Da.. gajim onlajn cveće.
Zahvaljujući jednom statusu na Facebooku u kome sam javno obznanila da to radim i da uprkos tome imam i pravi kaktus koga zalivam mineralnom vodom, zahvaljujući nečijoj naklonosti, dobila sam na poklon još jedan cvet. Pravi, živi. Zaliva se jednom nedeljno i takođe ima magične moći kao i ovo cveće u FairyLandu na Facebooku. Provereno.
OMG, ne! Naravno da ne mogu da prestanem da zalivam onlajn cvećke iz jednostavnog razloga što bi onda uvenule! Moja baštica „Fairy Excellence Oceanfront Institute“ je na 10. nivou sada, zašto bih je gasila?

I to nije sve: uselila sam se na Facebook.
Naravno reč je o YoVille, igrici gde možeš da upadaš bez najave na gajbe svojih prijatelja, imaš u svoju gajbu (koju opremaš), i kao što red nalaže, odeš ponekada na posao da zaradiš YoCash, virtuelni novac kojim posle kupuješ zebraste prostirke, laptop, safari fotelje i roze tapete. Treba li reći, zaradi se i od slanja poruka i poljubaca takođe. Ja najčešće tučem ljude, ne što sam agresivna ili štogod, već što ta akcija najkraće traje (igrica je u flashu, tuča je balonima napunjenim vodom, no big deal). Inače, moj posao je u fabrici widgeta. Za sada jurim poziciju line managera...
Možda zvuči čudno ali ovo gore pobrojano nije baš tako bezveze.

Pred vama su 11 ½ mojih (a svetskih) razloga zašto:

1. Gejming industrija u stopu prati early adoptere tj. gambling i porno industriju, po profitu i tempu izbacivanja novih stvari – znači ima nas zaista mnogo (volim ja osećaj pripadnosti, ne krijem)

2. Onaj kome je posao vezan za social web i cloud computing, prirodno je da želi i da se ponekad zabavi. Uostalom, oflajn narod troši vreme i novac na mnogo banalnije stvari od igre.

3. Pored toga što je trend proklamovan u „Funky Business“ odavno na snazi, i što i sam posao mora da bude zabavan da bi se uopšte shvatio ozbiljno, sasvim je u redu ponekad se infantilno zaigrati, to je jedna od 7 navika srećnih ljudi

4. U klasičnim ofisima ljudi igraju arkadne i kaskadne igre. Zaposleni u medijima u npr. vole Zumu i sve vrste flipera. Proverite.

5. Gejmerski mentalitet je dobar za timove, naročito razvojne i naročito marketing: pospešuje kreativnost - ponašajte se kao gejmeri

6. Travian, virtuelno selo, je najveća svetska mamipara – ljudi daju pravi novac da bi negde u sajberspejsu izgradili svoje selo!

7. Čak i u Beogradu, život nekih (zrelih? Odraslih?) muškaraca isprekidan je kačenjem na net jer je potrebno „poslati flote na spavanje“ ili uraditi štošta drugo s njima. U čemu je problem sa zalivanjem cveća :)

8. Podržavam globalizaciju bez presedana. Makar i samo zato što španske serije i Dnevnici 2 ustupaju mesto webu u malim kućnim razgovorima.

9. Ne poznajem nijednog čoveka koji je 100 % oflajn. Cheers.

1o. Profit od igara nezadrživo raste i osvaja i svet mobilnih telefona, primer je iPhone sa 2.2 biliona $ za prvi kvartal ove godine.

11. Čak i u ovo recesivno vreme industrija igara ima najbrži rast, odnosno kako je u studiji slučaja McKinsey pokazano - IT industrija ima najmanji pad. To ne može biti jer je dosadna i beskorisna.

...Zašto bih ja bila izuzetak i uzdržavala se...

Suština je da ko zanemari internet ekonomiju neće dobro proći - sve nas je više i za nas 37. 5 % korisnika neta u Srbiji se treba BORITI.
(o tome više u narednim blogpostovima, sve nas je više)

Čekam vaše komentare i da vidim koliko nas je!! :) Nadam se da nisam izuzetak i jedina u Srbiji. To bi bilo jako tužno...


BE YOU. CELEBRATE WHAT YOU ARE - WE HAVE ONLY ONE LIFE.

среда, мај 06, 2009

Facebook: i prijatelji, i marketing i zabava

Ovih dana se dosta priča po webu da li je Facebook naš drug ili ljuti dušmanin.

Kada se odbace teorije zavere (višak lekara u .rs pa otud zavera psihologa praćena masovnim otvaranjem ordinacija za lečenje ovisnosti od Facebooka i interneta uopšte), kada se odbaci tradicionalna balkanska polupismenost koja za posledicu ima neovarvarski strah od računara (sic!), i kada se izuzmu studenti koji, u to nema sumnje, gube dosta vremena na ovoj društvenoj mreži, šta ostaje?

Skorašnji redizajn i promena pravila korišćenja ovog servisa idu sve više ka poslovnoj i marketinškoj upotrebi Facebooka. Konekcija sa vašim kupcima / klijentima gde god da su i pod uslovima koji njima odgovaraju je - prajsles :)
I još dalje smo otišli odatle - kompanije koje umeju da koriste društvene medije, kreiraju sadržaj i pokažu incijativu i da prepoznaju kapacitet za izgradnju odnosa,kako je Crosby Noricks naveo u svom članku distribuiranom kroz Marketing Profs newsletter, znaju da postoje 4 ključna pravila za rad kroz društvene mreže.
I šeruju (dele ih) dalje.

Reč je o pravilu 4R:

* Real
* Relevant
* Receptive
* Responsive


1. Budite realni:
Gledajte da vaš korporativni imidž na Facebooku ima čvrstu vezu sa realnošću. Ali nemojte da se plašite da pokažete i ljudsku stranu - ljudi i dalje vole da kupuju od ljudi koji im se dopadaju. Malo spontanosti može vas odvesti daleko...

2. Budite relevantni
Sadržaj je kralj (ovo može sa otpeva kao himnica inbound marketinga kao što su neki nakon etrgovine stavljali u statuse na facebooku "Content is the king, o yeah" ;). Vaše prodajne ponude i apdejti treba da budu oni što ljudi žele, i što im treba.

3. Budite receptivni
U osnovi, budite spremni da prihvatite povratne informacije i uključite se u dijalog. Ako na ovo niste spremni, Facebook i Twitter zapravo i nisu za vas...Slušajte ISTO koliko i govorite, ne manje i ne više.


4. Budite "responsive"
(odgovarajte na upite)
Jednom kada dobijete feedback uradite nešto po tom pitanju! Odgovorite na upite, zahvalite se na sugestijama, vaši ljudi to očekuju. Čak i kada imate negativan odgovor za njih, pokažite da ste ih saslušali i razumeli. Ključna reč: hvala.

Ako ste zabrinuti za to da li strimovanje sa vašeg ličnog profila nekome smeta, otvorite fan page i razdvojte posao i privatno.

I još nešto: ne dozvolite nekonstruktivnu raspravu na svom wallu.

Ukoliko vam se dogodi da vas neko javno kritikuje preduzmite sledeće korake:

1. Zahvalite što prate vaš rad
2. Pomerite komunikaciju oflajn ili u privatni inbox
3. Dogovorite naredne korake - stariji ljudi ponekad nisu svesni u kom okruženju govore to što govore na Facebooku.
Pomozite im da shvate da to što kreirate buzz oko onoga što (volite da...!) radite je takođe profesionalizam i da i oni treba da se drže istih standarda.

Na posletku nema stida oko toga: da nije zabavno i inovativno da li bi vredelo raditi taj posao... ? xD

PS. Ukoliko do nekonstruktivne rasprave ipak dođe, zovite mene da amortizujem :)

петак, мај 01, 2009

Reputacija (II) - digitalni ambasadori


Reputacija kompanije gradi se na ponašanju zaposlenih:
dobrom ugledu prethodi dobro ponašanje.

Zašto je to važno?
Dobra reputacija sve češće je preduslov da razgovor o poslu uopšte otpočne.
To da li poslujete održivo važno je vama, a ne novinarima.

Od vas zavisi na koji način ćete poslovati i da li ćete na isti način moći da zaradite i sutra i za deset godina.
Da li je vaš model održiv?
Šta o načinu poslovanja misle vaši zaposleni?


Pročitajte intervju koji je Tim Kalin dao prošle godine ovde u .rs (meni) u magazinu Biznis i Finansije , Etika i top menadžment.


Upravo zato nije loše biti evanđelista svojih zaposlenih. Mislite o tome da da oni imaju svoje blogove, svoj network, i svoje followere. Gledaju sebe kao lični brend baš kao što vi gledate na svoj brend!

Ukoliko su zadovoljni, ponosni što rade u vašoj kompaniji i ako im se vaš proizvod dopada, vrlo brzo i lako će sa svojim konekcijama sharovati vaše poruke. Možete već sada da zatražite to od njih! Ako imate sreće, i ako ste dobar poslodavac, oni su već korak ispred vas :)



PAŽNJA:

I dalje su otvorene ankete na Twitteru o tome koje društvene medije (ne samo mreže) koristite - uključite se!


#twtpoll
Na kojim sve društvenim mrežama imate otvoren profil / nalog?
(Pažnja: moguće je zaokružiti više odgovora!)


http://twtpoll.com/el43hc
http://twtpoll.com/yfw5ys


I na Linked in:!

What kind of content you share on internet?
What kind of social media user you are?